zaterdag 9 december 2017

Afscheid van een iconische pet

Elke morgen struin ik de Nederlandse nieuwssites af, en dan schrik je soms toch wel even. 'KLM schaft iconische pilotenpet af ' las ik gisteren bijvoorbeeld op nu.nl. Waarheen, mijn vaderland? Is dan niets meer heilig? 'KLM ziet niet langer de toegevoegde waarde van een pet', ging het verder. Tja, alles zonder toegevoegde waarde is weerloos, 'iconisch' of niet. (Oh, verdween dat woord maar in plaats van de pilotenpet!) 
 
De beslissing om de pilotenpet af te schaffen wordt 'absoluut niet ingegeven door kostenoverwegingen', aldus de woordvoerder van KLM. Spontane ontkenning ... Van een luchtvaartmaatschappij in financiƫle nood kun je alles verwachten, zelfs dat ze haar piloten hun pet afpakt om de kosten te drukken.

Volgens Joost van Doesburg van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers - een functie die vroeger werd bekleed door een man met de prachtige naam Benno Baksteen - hoopt KLM met het afschaffen van de pet ook te bereiken 'dat piloten toegankelijker worden, en makkelijker aanspreekbaar voor de passagiers.' 
 
Kijk, daar kan ik inkomen. Het lijkt me bijvoorbeeld een goed idee als de piloot voor vertrek even een praatje komt maken, in plaats van vanuit zijn veilige cockpit met zijn iconische pet op zijn riedel af te draaien over de vliegtijd naar en het weer op Tenerife. Dan kan ik meteen checken of de beste man of vrouw die mij veilig door het luchtruim moet loodsen fris en betrouwbaar oogt. En niet nog wat groggy is van een nacht doorzakken met de bemanning. Of eruitziet of hij of zij, om maar wat te noemen, van plan is zijn toestel op iconische wijze tegen een berg te laten crashen.

1 opmerking:

  1. Zeer mee eens. Ik waardeer een goed gekozen uniform en heb toch meer vertrouwen in de dokter, tandarts, slager etc. met witte stofjas.

    BeantwoordenVerwijderen

Handgeschreven wijsheden

Ik bewaar al jaren een groen schriftje met mijn ex-librisstempel op de voorkant. Er heb er in geen dertig jaar in gekeken, maar laatst nam i...